2018-12-19 -  

Äta bättre, komma igång med träningen eller träna mer strukturerat? Oavsett vilken förändring du siktar på, är det viktigt att tänka långsiktigt. Här är våra fem bästa tips för hur du lyckas skapa nya kost- eller träningsvanor som håller i längden.

1. Tänk långsiktigt

Dina nya vanor måste fungera året runt i ett långsiktigt perspektiv. Hoppa inte på en diet för en kort period, utan försök hitta ett sätt som fungerar för dig i längden. Det samma gäller träning, fundera på vad du tycker är kul och vad som fungerar i vardagen för dig. Det behöver inte bara vara organiserad träning på en anläggning, det kan även handla om att lägga till mer rörelse i din vardag, som en promenad på lunchen eller att cykla till jobbet.  

Påminn dig då och då om att den förändring du gör ska hålla i längden. Se förändringen som en investering i dig själv, du lägger grunden för hur resten av ditt liv ska se ut.  

2. Börja i liten skala och fortsätt sedan steg för steg

Ofta är det väldigt många saker man vill förändra, men det är svårt att göra alla förändringar samtidigt. Det är bättre att utgå från nuvarande vanor och istället göra små förändringar – lägga till eller ta bort. Efter en tid kan du fortsätta med nästa förändring. Det kan vara bra att skriva ner en årsplan och prioritera en sak i sänder.

3. Ensam är inte stark – hitta någon som kan stötta och hjälpa dig

Är det svårt att veta vad som är bäst att börja med så är det bra att ta hjälp av en dietist eller personlig tränare. De kan stötta dig i att prioritera, sätta mål och delmål samt hitta ditt ”varför” - vad är syftet med att uppnå ditt mål? Är det att bli starkare, piggare, hälsosammare, få bättre kondition etc?

Du kan även försöka få med din familj eller vänner på tåget. Kanske har du en kompis som också vill komma igång med träning eller förändra sina kostvanor – då kan ni hjälpas åt att peppa varandra när den ni behöver motivation.

4. Avsätt tid för reflektion och utvärdering

Planera hur ofta och när du ska följa upp hur det går. Har jag gjort det jag har tänkt? Vad har jag mött för hinder? Vad har varit roligt? Vad ska jag göra nästa period? Här kan det vara bra att ta hjälp av någon, en kompis, en dietist eller en PT – det blir ofta lättare att fortsätta med din plan om du vet att du har någon som följer upp dig om några veckor.  

5. Ha roligt!

Sist men inte minst – se till att välja träning som du tycker är kul eller kostvanor du trivs med! Ha roligt längs din förändringsresa och lycka till med dina nya vanor!

  

Tips till dig som vill förändra dina kost- eller träningsvanor:

Kostrådgivning

PT-paket Kom igång