2016-12-20 -     Artiklar

Träna mer, äta bättre eller gå ner i vikt? Oavsett vad du lovar dig själv då nyårsklockorna ringer – välj ett löfte som du tänkt igenom i förväg. Tove Thegerström, dietist och PT på IKSU hjälper dig med sina bästa tips för att du ska lyckas med dina nya vanor under 2017.

Med ett nytt år är det många nyårslöften som avläggs vid tolvslaget. Vad är vanligast att man vill ha hjälp med efter nyår?

De flesta vill ha hjälp med någon typ av förändring. Hos oss handlar det ofta om att äta bättre, komma igång med träning eller att träna mer strukturerat.

Det är även vanligt att man vid nyår vill ha en nystart, och därför önskar ett startvärde. Det kan vara att mäta konditionsvärdet via t ex ett cykeltest, hur mycket vikt man klarar på olika styrkeövningar eller en funktionsbedömning där vi mäter rörlighet och tittar på rörelsemönster.

På IKSU är vi många olika professioner, dietister, personliga tränare, fysioterapeuter och hälsocoacher, som alla möter medlemmar med nyårslöften. Vårt jobb är att motivera dem vi möter att göra en förändring som ska hålla året om och inte bara under en kort period. Självklart lyssnar vi till varje individ och försöker göra vad vi kan för att de ska nå sitt mål, även om det är mer kortsiktigt. De kortsiktiga målen kan vara bra för att komma igång, få motivation och sedan fortsätta.

Vad är dina bästa tips för att lyckas med nyårslöftet?

  1. Förbered dig väl. Hitta inte på ditt nyårslöfte när du skålar i champagne vid tolvslaget, utan fundera igenom i förväg vad du vill. Bestäm dig för när du ska börja och hur du vill göra. 

  2. Planera och prioritera. Många gånger är det väldigt många saker man vill förändra, men det är svårt att göra alla förändringar samtidigt. Gör en årsplan och prioritera en sak i sänder. Skriv ner din plan, då är det lättare att göra prioriteringar. Ta hjälp av en dietist eller PT om du inte vet vad som är bäst att börja med. Det kan vara så att om du väljer att fokusera på en sak så kan andra saker på listan lösa sig av sig själv.  Till exempel om du väljer att börja äta mellanmål så kan sötsuget på kvällarna minska eller försvinna.

  3. Avsätt tid för reflektion. Planera hur ofta och när du ska följa upp hur det går. Jobba med ditt nyårslöfte hela året och inte bara i januari. Har jag gjort det har jag har tänkt? Hur ska jag göra kommande period? Gå inte vidare med nästa förändring innan du klarat av föregående.

  4. Sätt realistiska mål. Var realistisk när du sätter dina mål, jämför dig inte med andra utan fundera på vad som kan fungera för just dig. Utgå från dig själv och var du befinner dig i livet just nu. Gör målet till något positivt, till något du verkligen VILL istället för något du måste, ska eller inte får göra. Sätt inte ett mål för någon annans skull, det ska vara något DU vill, då är det lättare att hitta motivation och uthållighet.

 

Finns det några klassiska misstag, som man ska försöka undvika?

Det är vanligt att gå från noll till hundra på en gång, till exempel Jag ska träna på IKSU varje dag. Då blir nyårslöftet ett misslyckande redan då du missar en dags träning. Sänk kraven och börja kanske med två gånger i veckan istället.  Gå inte ut för hårt i början så du hindras av extrem träningsvärk redan efter första träningspasset, starta istället mjukt så blir det lättare att känna att du lyckas.

Även med kostvanor är det vanligt att gå ut för hårt i början. Det kan vara många saker man vill förbättra, t.ex. äta mellanmål, sluta småäta, äta mer grönsaker eller välja ekologiskt. Försöker du förändra alla delar samtidigt är det svårt att orka hålla fokus. Ta istället en sak i sänder.

Många kommer igång bra med nya vanor under januari, men därefter blir det ofta svårare. Hur ska man tänka för att fortsätta hela året?

Det stora problemet med nyårslöften är när de inte håller i sig. Många gånger handlar det om att man har lite för höga krav på en snabb förändring. Det finns alltid en önskan om en förbättring och vi är otåliga att se resultat. Det är lätt att ge upp vid första misslyckandet, och om du då satt för höga mål kommer misslyckandet snabbt. Gör en årsplan, du kanske fokuserar på mellanmål i januari, vardagsmotion i februari och mer grönsaker i mars – men starta inte med allt i januari. Håll fast vid din plan även om du råkar ut för ett bakslag. Tänk att nyårslöftet och det nya året sträcker sig till december.

Du kan även försöka få med din familj eller vänner på tåget. Kanske har du en kompis som också vill komma igång med träningen - hjälps åt att peppa varandra när den andra behöver motivation.

Även om man följer alla dina tips och råd, så kanske man råkar ut för ett bakslag. Vad kan man göra för komma vidare och inte ge upp efter ett bakslag?

Stanna gärna upp och fundera på varför du fick ett bakslag. Har du tagit på dig för många saker? Är målet rimligt? Behöver du prioritera annorlunda utifrån hur ditt liv ser ut just nu?

Se inte bakslaget som ett misslyckande, försök på nytt eller tänk om och kanske revidera din plan. Ett bakslag betyder inte att du är dålig, utan mer att målet inte var realistiskt.

Jag tror inte på ”allt eller inget-metoden”, till exempel Jag ska aldrig fika eller Jag ska träna varje dag då gör man det så svart eller vitt. Gör det enkelt istället! Sätt lite spelrum i dina mål. Om du idag äter godis varje dag och vill minska godisätandet, istället för att sluta med godis helt kanske du kan börja med Jag vill bara äta godis på helgen?

Ett annat vanligt nyårslöfte är att gå ner i vikt – vad är viktigt att tänka på för att gå ner vikt?

Förutom de råd som jag nämnt tidigare, så är det extra viktigt att ge dig själv tid om du vill gå ner i vikt. Är det några kilo du gått upp under julhelgerna så kommer du mest troligt tappa vikten igen genom att gå tillbaka till dina vanliga vanor. Har du gått upp i vikt under en längre period, kanske under 10­–15 års tid, då behöver du fundera på hur du vill jobba långsiktigt för att hitta nya vanor. Det viktigaste är att vilja göra en förändring, inte bara vilja gå ner i vikt. Du behöver förändra dina kost- och/eller motionsvanor, och vanor tar tid att förändra.

Det är många som har testat olika dieter som ger en viktminskning när man följer dieten. Du kanske följer dieten ett tag men klarar inte att hålla kvar vid den och går upp i vikt igen. Då fungerar inte dieten! Dina nya vanor måste fungera året runt i ett långsiktigt perspektiv. Hoppa inte på en diet för en kort period, utan försök hitta ett sätt som fungerar för dig i längden. Är det svårt att göra förändringen på egen hand, så ta hjälp av en kostrådgivare eller gå med i itrim. Där får du hjälp att jobba med förändringar som håller på sikt, både inom kost, träning och motivation.

Avslutningsvis, vad vill du skicka med till alla som funderar på ett nyårslöfte?

Förbered dig, planera och prioritera samt sätt realistiska mål som du tar ett steg i taget. Nyårslöftet är inte bara en januari-grej utan jobba med ditt nyårslöfte under hela året och i slutändan en investering i dig!

GOTT NYTT ÅR!