2021-09-07 -  

Är du redo för nystart eller omstart med din träning efter en lång tid med hemarbete, inställda aktiviteter och en ovanlig vardag?

Vår personliga tränare Linda Pettersson ger några tips till dig som vill starta igen.

  • Fundera över hur din träningsvardag ser ut idag och hur du skulle vilja att den ser ut framöver. Vill du öka antal tillfällen i veckan, bli starkare, snabbare eller smidigare? Föredrar du att träna själv eller vill du passa på att umgås med en vän samtidigt? Vill du träna inomhus eller utomhus?

  • När du planerar in din träning, ta höjd för det som skulle kunna vara ett hinder. Hur löser du det när vädret känns trist, när tröttheten efter jobb/skola slår till eller om din träningskompis är sjuk.

  • Om du inte tränat på länge, låt hjärta och lungor få jobba under 1-2 kortare pass/vecka eller litegrann varje dag om det passar dig bättre. Om du får en svacka, kom ihåg att inget är förstört om träningen inte hinns med en vecka. Fortsätt där du slutade, byt om till träningskläder och kör vidare.

  • Gör något kul brukar det heta när vi tränare ger tips. Såklart ska du göra något du gillar, men gör också det du behöver. Älskar du danspass eller löpning? Då kanske ett styrkepass eller yoga behövs för att komplettera och få variation. Något som behövs kan så småningom bli något du "villhöver".

  • Ibland tryter motivationen, var det längesen eller om du inte tränat tidigare kan det vara svårt att veta var du ska börja. Men det finns hjälp, fråga i receptionen vilka gruppträningspass de rekommenderar eller boka in en konsultation med en personlig tränare för att få vidare guidning.

Hos oss kan du både nystarta och omstarta - välkommen!