2021-09-23 -     Nyheter

Att sitta stilla för länge är inget våra kroppar gillar, men korta rörelsepauser på bara några få minuter gör däremot stor skillnad.

Vår fysioterapeut Åsa bjuder på fyra enkla övningar att göra då och då - när du jobbar framför datorn, sitter böjd över böckerna eller har sjunkit ner för länge i soffan. Gör övningarna långsamt och kontrollerat, gärna i kombination med djupa andetag.

Knäböj
Stå framför din kontorsstol och tänk att du ska sätta dig ner, men vänd rörelsen då du har 1 cm kvar till stolsitsen. Upprepa 10 ggr.

Pilbågen
Stå upp och tänk att du ska spänna en pilbåge, känn att du verkligen tar ut rörelsen och håll en stund i ytterläget, ta med blicken runt och titta på bakre armbågen så du får rotation ända upp i nacken. Upprepa 5 ggr åt vardera håll.

Stående rullning
Stå med armarna sträckta ovanför huvudet och luta dig lätt bakåt, spänn sätet. Sträck upp igen, böj lätt i knäna och sänk armarna, ha lätt böjda knän. Börja rulla ner från nacken, bröstryggen, ländryggen och hela vägen ner tills händerna når golvet, tänk en kota i taget - vänd rörelsen och rulla samma väg upp igen. Upprepa 5 ggr.

Sittande lyft
Sitt på en stol med stolsitsen ända in till knäleden. Ta stöd med händerna mot sitsen och lyft av båda låren en bit upp från sitsen - fortfarande med 90 gr i knäleden - håll 10 sekunder och upprepa 5-10 ggr.