2017-03-17 -     Artiklar

IKSU squash är en av föreningen IKSU:s 16 sektioner och vi har träffat Niclas Eriksson, ordförande i IKSU squash för att få veta lite mer om squash och hur läget är i squashsektionen.

Varför började du med squash?
Det började med att jag följde med en kompis från gymnasiet som ganska nyss hade börjat spela. Vi hade båda spelat badminton innan och Squash kändes direkt som en rolig och fartfylld racketsport.
 
Vad är ditt bästa squashminne?
På senare år är det SM veckan i Umeå 2014. IKSU var med och hjälpte till att arrangera och vi var flera som var med och tävlade. Vi fick möjlighet att spela några matcher på en glasbana uppställd i Nolihallarna och det var speciellt. Dessutom är det alltid kul med lite större tävlingar för det är roligt att se de som är riktigt duktiga spela.  

Tennis och badminton och inte minst padel är andra populära racketsporter - men varför ska man välja squash?
I Squash krävs både styrka och snabbhet. Det är även en sport där strategi och rutin är viktigt, vilket gör den ganska åldersoberoende. När man blir äldre får man helt enkelt spela mer på strategi och rutin snarare än styrka och snabbhet. Det är en sport med hög puls och garanterad träningsvärk.  

Några bra tips till en nybörjare som vill prova på sporten?
Söndagssquashen är bästa sätten om man vill prova på att spela mot andra nybörjare men även de som spelat ett tag. Det finns alltid någon från sektionen på plats och ger instruktioner och tips.  

Om man tilltalas av utmaningen att spela matcher och tävla,  hur gör man då?
Vi har våran ständigt pågående Squashstege. En ny omgång startar varje månad och man möter tre andra spelare som är i samma pool. Under våren är det dessutom halva priset (200kr). Vi anordnar även motionsturneringar på höst och vår en vardagskväll. Håll ögonen öppna för det är snart dags för vårens motionsturnering! IKSU Squash har även ett serielag som för närvarande spelar i Division 2 Norra.

Slutligen kan du ge TRE bra tips på hur man blir en bättre squash-spelare?
-Grundslagen, träna t.ex. på långa raka bollar. I Squash går det inte alltid ut på att avgöra så fort som möjligt.
-Lätt på foten, stå på tå inte häl.
-Kombinera med annan träning. Du kommer behöva både kondition och styrka.